Filmer

Livet efter sepsis

Här har vi samlat filmer där sepsis-drabbade berättar sina personliga upplevelser med fokus på livet efter sepsis.

Hjärt- lungmaskin räddade Robins ben

När Robin Svedenborn insjuknade i sepsis ringde hans sambo till 112. Trots att hon tryckte på tre av de parametrar som är typiska för sepsis blev hon uppmanad att avvakta, vilket försenade behandlingen.
När Robin kom in på sjukhuset blev det behandling i hjärt-, lungmaskin, så kallad ecmo. Han lades också i tryckkammare, vilket räddade ett av benen från att amputeras.
Idag är Robin engagerad i Sepsisföreningen och tror att föreningen kan hjälpa sepsisöverlevare att komma vidare i livet.

Lizelotte Gustavsson - om livet efter sepsis

Lizelotte Gustavsson var inbokad för en rutinmässig gynekologisk operation. I samband med operationen bad hon att även få en spiral insatt. På grund av svåra magsmärtor fick hon ligga kvar över natten istället för att åka hem som brukligt är efter en sådan här operation, men redan dagen efter bedömde man att hon kunde åka hem. Några dagar senare ligger hon på IVA, hon har drabbats av septisk chock. Än idag lever Lizelotte med effekterna från hennes sjukdomstid. Hör hennes egen berättelse om hur livet efter sepsis blivit.

Väninnans omsorg blev räddningen

Annika har drabbats av två allvarliga sepsisinfektioner inom loppet av fem år. Vid det senaste tillfället utlöstes sepsisen av en meningit, en bakteriell hjärnhinneinflammation. På sjukhuset blev hon dock avvisad med förklaringen att det bara handlade om  en influensa, vilket senare skulle leda till en Lex Maria-anmälan. Det kunde gått riktigt illa eftersom Annikas tillstånd förvärrades. Som tur var hade en väninna en extranyckel. När väninnan hittade Annika var hon okontaktbar och det blev ambulanstransport till sjukhuset.