Personliga historier

Här kommer vi att samla berättelser om personer som själva har drabbats av sepsis. Har du en historia du vill berätta? Kontakta oss på info@sepsisforeningen.se.

”Plötsligt blev jag helt förlamad”

De första tecknen var yrsel. Ett par dagar senare blev Malin Nordström helt förlamad och benen blev vita och kalla. När hon kom in till S:t Marys centralsjukhus i London var hon mycket illa däran och njurarna hade börjat svikta. Personalen ställde diagnosen septisk chock och kunde snabbt sätta in antibiotika i droppform. Efter några veckor var Malin så gott som helt återställd.

Läs Malins historia
Malin Nordström

Vanlig halsfluss ledde till amputation av ben

Jennie Lindqvist fick halsfluss och på vårdcentralen fick hon rådet att vila. När hon fick ont i ena vaden skrev läkaren ut smärtlindrande medicin och skickade hem Jennie med kryckor. Några dagar senare skulle vaden dräneras, men på operationsbordet drabbades Jennie av flera hjärtstopp. Organ efter organ la av. Jennie svävade mellan liv och död och hamnade i respirator. Först då stod klart att hon hade sepsis.

Läs Jennies historia
Jennie Lindqvist